De inwendige boom van Penone

In een boomstam zitten vele jongere versies van dezelfde boom verscholen. Giuseppe Penone maakt deze weer zichtbaar. Houtsnijkunstenaars houden rekening met de natuurlijke vormen in een stuk hout. Knoesten, ze moeten niet op plekken zitten waar een oog of neus moet komen. Deze onregelmatigheden kunnen

De inwendige boom van Penone Lees verder »

Janson’s kunstbijbel faalt

De Janson’s kunstbijbel faalt, ook al is een heilig boek voor kunsthistorici. Welke houtsnijkunst staat erin? Of beter: wat en wie ontbreken er allemaal? Heel heel veel, helaas. De Janson’s History of Art beschrijft de ontwikkeling van de Westerse kunst vanaf de prehistorie tot nu.

Janson’s kunstbijbel faalt Lees verder »

Wij als antropomorfisten

Al eeuwenlang projecteren wij ons leven op dat van goden, dieren, voorwerpen. En: op dat van bomen. ‘Kabouterbomen’, zo noemen wij reuzen met een holte aan de voet. Onder een linde van vele honderden jaren oud plaatsen wij een eervolle plaquette met de verzuchting: ‘Als

Wij als antropomorfisten Lees verder »

Houten neus met bladgoud

Wise Nose

De neus is toch al een opvallend gezichtsdeel, maar in een leeg landschap geplaatst helemaal.  Sinds ik deze neus maakte, kan ik niet meer naar tv kijken zonder commentaar te leveren op de neuzen die daar voorbijkomen. Mijn neus is niet naar een bestaand voorbeeld gemaakt,

Wise Nose Lees verder »

Houtsnijkunst - Houten hand met druivenrank

300 BC

De Britse verzamelaar meldde op de veiling: dit sieraad is afkomstig uit het Midden-Oosten. Het is 300 jaar voor Christus gemaakt. Een gouden druiventros van 6 bij 3 bij 10 millimeter. Heel klein, dus. Na aankoop stond op het ‘Certificate of Authenticity’ dat deze periode toch

300 BC Lees verder »